Ytringsfrihedens Jesus-sandaler

Ytringsfrihedens Jesus-sandaler
Har vi Sydafrikanske tilstande

Jesus-sandaler
I 2003. var den danske medieverden i oprør, -Kvickly havde bragt nogle Jesus-sandaler på markedet med relevante billeder af #Jesus” eller “Jomfru Maria” symbolik.
Enhver ville da netop se dekorationen som rimelig i forhold til navnet som sandalerne blev markedsført under – men der var undtagelser.

Hysteriet fik vinger
Det katolske menighedsråd i Vordingborg og foreningen Dansk Kultur politianmelte Kvickly for blasfemi.

Klagerne mente, det var forkasteligt, at man skulle træde på to hellige skikkelser, når man gik i sandalerne.

Tanken om, at det var brugerens, eget valg fik ikke første prioritet.
Da hetzen havde kørt over en uge, valgte Coop Danmark at give efter for presset og fjernede fodtøjet fra supermarkederne.

Men – var det rimeligt
Man må ikke sælge flødeis uden fløde – og hvem gider en romkage uden rom

Men det er åbenbart tortal-iorden, at presse en virksomhed til,
at sælge jesus-sandale uden Jesus-symbolik.

Og – Hvor ved man fra, at billedet er af Jesus
Det kunne vel ligeså-godt være vognmanden fra Slagelse i et fancy outfit.

Navnet, Jesus er et almindelig drengenavn, der er meget udbredt i spansk-talende lande,
som også navnet, Maria er det.

Reference
Netavisen //ekstrabladet.dk/forbrug/alment_forbrug/article3201439.ece / Kvickly trækker jesussandaler tilbage

For yderlig læsning

Ny bestyrelse i Foreningen Dansk Kultur
 
Sydafrika forbyder deodorant reklamefilm
 
Ytringsfrihed – Skræmt til tavshed
 
Tysk opfordring til boykot af Danmark
 
DF-Nyt følger op på Ekstrabladets artikel – Er der en forfulgt forfatter tilstede
 
Satans nummerplade