
 

 

 

Kendelse 

afsagt den 21. marts 2017 

 

 

Sag nr. 17-70-01075 

 

[Klager] 

 

mod  

   

redox.dk 

 

[Klagers repræsentant] har i henhold til fuldmagt fra [Klager] klaget over artiklen ”Den eks-

treme ekstremismeforsker” bragt på redox.dk den 14. marts 2016, idet han mener, at § 8, stk. 

3, i lov om massemediers informationsdatabaser er overtrådt.  

 

[Klager] har klaget over, at Researchkollektivet Redox har afvist at slette oplysninger om ham 

i deres offentligt tilgængelige informationsdatabase redox.dk.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel 

Redox.dk bragte den 14. marts 2016 artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker”. Af artiklen 

fremgår følgende:  

 

”Igennem de seneste år har han deltaget som ekspert i ekstremismedebatten i 

medierne. Samtidig har han selv været aktiv i nynazistiske og højreradikale 

kredse og senest i den nationalkonservative bevægelse. Han forsøger at stoppe 

enhver omtale af hans politiske virke. 

[Link: ”Pressenævnet har givet [Klager] ret til genmæle”] 

De seneste år har [Klager] ved en række lejligheder fungeret som ekspertkilde i 

medier, der beskrev den yderste højrefløj. 

Forskeren har udtalt sig i blandt andet Information, Jyllands-Posten, DR’s kana-

ler, Kristeligt Dagblad, Radio24syv, TV2 og Berlingske om f.eks. English Defence 

League, Pegida og Danskernes Parti. Han har desuden forelæst på Folkeuniversi-

tetet i Århus om samme emne. 

Men samtidig har han igennem ti år selv været en del af den alleryderste højrefløj 

herhjemme, noget han har forsøgt at skjule med både hættetrøjer og juridiske 

trusler. Her er historien om den ekstreme ekstremismeforsker. 

 



 

 
  2 

 

 

“Vor race” 

[Klager] startede sine aktiviteter på højrefløjen i den lille gruppe Dansk Hedensk 

Front, der primært eksisterede på nettet i første halvdel af nullerne. Gruppen var 

datterorganisation til Allgermanische Heidnische Front, der udsprang af Norsk 

Udemokratisk Hedensk Front. Den norske gruppe blev kendt i offentligheden, da 

stifteren Varg Vikernes, blev dømt for mord på en metalmusiker samt brandstif-

telse på flere kirker. 

 

[Her er indsat et billede af en række personer, der går på gaden. Tre personer 

bærer dannebrogsflag. Af billedteksten fremgår følgende:] 

10. juni 2006 gennemførte Dansk Front den største højreradikale demonstrati-

on i mange år. Lige over 150 danske nynazister og racister samledes i Svend-

borg. [Klager] ses her yderst til venstre i sort hættetrøje. (Foto: Redox) 

 

Redox kan afsløre [Klager]s aktiviteter på baggrund af internt materiale fra 

blandt andet det nynazistiske netværk Dansk Front, som han havde berøring 

med. Heri fortæller [Klager] til et ledende medlem af Dansk Front, at han var 

med til at starte Dansk Hedensk Front. 

På sin hjemmeside beskrev Dansk Hedensk Front blandt andet det politiske ud-

gangspunkt således: “Vi værner om VOR race, andre racers velstand eller under-

gang interesserer os ikke.” Fremhævningen af ordet ‘vor’ er Dansk Hedensk 

Fronts egen. 

 

Den århusianske højborg 

Efter Dansk Hedensk Front, der blev nedlagt i midten af nullerne, nærmede [Kla-

ger] sig i 2006 i stedet det nynazistiske Dansk Front, der på det tidspunkt var den 

ubestridt største og stærkeste organisation på den yderste højrefløj. [Klager] for-

søgte i flere omgange at blive clearet, den interne betegnelse for organisationens 

sikkerhedsgodkendelse. 

Han dukkede også op, da Dansk Front demonstrerede i Svendborg i både april og 

juni 2006. Ved den første demonstration var han blot passiv tilskuer, da en stor 

gruppe venstreradikale havde besat Dansk Fronts mødeplads. Ved juni-

demonstrationen, der endte med at være den største samling af danske højrera-

dikale demonstranter siden Anden Verdenskrig, deltog han i manifestationen side 

om side med voldsdømte hooligans fra White Pride, terrorhyldende Blood & Ho-

nour-støtter og medlemmer af nazipartiet DNSB. Han holdt sig under hele de-

monstrationen i baggrunden og skjulte sig trods den bagende varme i en mørk 

hættetrøje. 

Året efter, i juni 2007, deltog han i Den Danske Forenings grundlovsmøde ved 

Borum Eshøj lidt udenfor Århus. Her bar han en trøje med livsrunen, også kaldet 

algiz-runen, der hyppigt bruges i nazistiske kredse. Livsrunen bruges dog også 

blandt ikke racistiske asetro. 

 

[Her er indsat et billede af ti personer, der står på en græsmark. Af billedteksten 

fremgår følgende:] 



 

 
  3 

 

 

[Klager] (med sort hættetrøje og korslagte arme) ved Den Danske Forenings 

grundlovsmøde udenfor Århus i 2007. Han er flankeret af Den Danske For-

enings [Person A] (ternet skjorte) og [Person B] fra Dansk Front (mørkeblå trøje 

og korslagte arme). (Foto: Redox) 

 

Den svenske forbindelse 

Samtidig med at han havde berøring med Dansk Front blev [Klager] en del af den 

grynende ‘identitære’ højreradikale bevægelse, der i midten af nullerne voksede 

sig stærk i Sverige. Med udgangspunkt i forlaget Nordiska Förlaget opbyggede in-

tellektuelle nyfascister og højreradikale en ‘parallel’ bevægelse i Sverige. På den 

tid var det nemlig de klassiske nynazister omkring netværket Info14, der domine-

rede den svenske scene, blandt andet ved hjælp af de store Salem-marcher. 

Miljøet omkring Nordiska Förlaget var domineret af mere belæste personer, og 

fik hurtigt succes. Med blog-portalen Motpol og det store debatforum Nordisk.nu 

skabte de en digital infrastruktur, der i de kommende år kom til at rumme aktivi-

ster fra alle dele af den skandinaviske højrefløj. 

[Klager] var aktiv under brugernavnet ‘NordiskFrihed’ fra start og havde via fo-

rummet kontakt med en lang række personer fra den yderste højrefløj. Det afslø-

rer lækket materiale fra forummet. Han havde på grund af sit nære forhold til fol-

kene bag Nordisk.nu rolle som ‘supermoderator’ på siden. 

I 2005 var han med til at starte forlaget Integral Tradition Publishing, der udgav 

bøger af centrale forfattere fra den ‘identitære’ strømning. I 2010 blev forlaget 

indlemmet under Arktos, der er arvtageren til Nordiska Förlaget. Trods navne-

skiftet står de samme ledende svenske fascister bag. [Klager] sad i Arktos’ besty-

relse frem til december 2011. 

 

Forskerexit 

[Klager] [kom] i offentlighedens søgelys, da han var en af de forskere, der skulle 

hjælpe SFI med deres omfattende forsøg på at kortlægge ‘ekstremisme’ i Dan-

mark. Projektet blev kritiseret fra flere sider, og det samme gjorde [Klager]s in-

volvering. Det endte med, at han trak sig. 

SFI har siden da nægtet at udtale sig om involveringen af [Klager]. 

Sagen blev omtalt af både Modkraft og Projekt Antifa. Begge medier er efterføl-

gende blevet truet med juridiske repressalier af [Klager], hvis de ikke fjernede hi-

storierne. 

 

Fra Hedensk Front til folkefest 

Senest Redox’ har dokumenteret ekstremismeforskerens tilstedeværelse på den 

yderste højrefløj var ved Mosbjerg Folkefest i juli 2014. Her deltog han i den nati-

onalkonservative pendant til Folkemødet lidt udenfor Skanderborg. 

 

[Her er indsat et billede af en sort bil, der kører på en landevej. Bilens fører er 

synlig på billedet. Af billedteksten fremgår følgende:] 

[Klager] ankommer til Mosbjerg Folkefest i 2014. (Foto: Redox) 

 



 

 
  4 

 

 

Udover bloggere og kommentatorer fra den nationalkonservative bevægelse del-

tog også kendte ansigter fra Den Danske Forening, Dansk Front, White Pride og 

ORG. 

Flere kilder på både Aarhus Universitet og andre dele af forskningsverdenen op-

lyser til Redox, at ved flere lejligheder har været intern uro på Aarhus Universitet, 

når [Klager]s engagement på den yderste højrefløj har været til diskussion. 

[Klager] har ikke ønsket at medvirke i artiklen. 

 

#antimuslimerne 

Igennem de senere år har den nationalkonservative bevægelse omkring blogge 

som Uriasposten og Snaphanen vokset sig stærk. Følgerskaren bliver større mens 

bevægelsen vinder legitimitet og opbakning i bredere kredse. Samtidig er den ved 

at tage skridtet fra nettet til den virkelige verden. Over de næste måneder sætter 

Redox fokus på den brogede bevægelse, der først og fremmest samles om mod-

standen mod islam og muslimer.” 

 

 

Pressenævnets kendelse vedrørende medieansvarsloven 

[Klager] klagede i 2016 til Pressenævnet over artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker” 

efter medieansvarslovens bestemmelser om god presseskik og genmæle. 

  

Ved Pressenævnets kendelse af 24. oktober 2016 i sag 16-70-00984, [Klager] mod redox.dk, 

udtalte nævnet ikke kritik af Redox, men pålagde Redox at bringe et genmæle. Af punkt ”3 

Pressenævnets begrundelse og afgørelse” fremgår følgende: 

 

”Der er klaget over Redox.dks arkivmateriale og artiklen ”Den ekstreme ekstre-

mismeforsker”.  

 

Arkivmateriale 

For så vidt angår Redox.dks arkivmateriale har [Klager] anført, at arkivmaterialet 

er i strid med lovgivningen.  

Pressenævnet bemærker, at en eventuel klage over spørgsmålet om, hvorvidt re-

daktionelle informationsdatabaser indeholder materiale i strid med lov om mas-

semediers informationsdatabaser, henhører under Datatilsynet og domstolene. 

Det forhold behandles derfor ikke af Pressenævnet.  

 

For så vidt angår artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker” har [Klager] klaget 

over, at han er omtalt, og at han er omtalt som ”aktiv i nynazistiske og højreradi-

kale kredse og senest i den nationalkonservative bevægelse” samt mellemrubrik-

ken ”Vor race”. 

 

Privatlivets fred 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan 

krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver of-



 

 
  5 

 

 

fentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige an-

seelse, jf. punkt B.1. 

Pressenævnet finder, at spørgsmålet om, hvorvidt [Klager]s offentlige ytringer 

som ekspert på området var baseret på klagers ph.d.-studier eller hans egen poli-

tiske overbevisning, er af almen interesse. Selvom den offentlige interesse var be-

grænset på tidspunktet for artiklens offentliggørelse – et år efter klagers seneste 

offentlige udtalelse – finder Pressenævnet, at hans rolle som forsker fortsat har 

en sådan almen interesse, at der var grundlag for at bringe en artikel om dette 

emne.  

 

Korrekt information og forelæggelse 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave 

at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolle-

res, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som 

kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal ef-

terprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for 

den pågældende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig 

tid til at svare. Det følger af punkterne A.1 og A.3. 

Parterne har afgivet modstridende oplysninger om, hvorfor [Klager] var til stede i 

højreradikale begivenheder. Ifølge Redox.dk var klager selv aktiv i de pågældende 

grupperinger, hvorimod klager har anført, at hans tilstedeværelse skyldtes hans 

studier og en faglig interesse.  

På grund af de begrænsede muligheder for at føre bevis for nævnet, kan nævnet 

ikke tage stilling til, hvilken forklaring der er den rigtige. Det gælder også for så 

vidt angår demonstrationen tilbage i 2006. Nævnet finder imidlertid, at udsagnet 

”aktiv i nynazistiske og højreradikale kredse og senest i den nationalkonservati-

ve bevægelse” giver indtryk af, at klager selv sympatiserer med nynazistiske og 

højreradikale synspunkter, hvilket kan være skadeligt, krænkende eller virke ag-

telsesforringende for [Klager]. Oplysningen har derfor skullet efterprøves i særlig 

grad inden offentliggørelsen, først og fremmest ved forelæggelse for ham.  

Redox oplyste ved sin telefoniske henvendelse til klager forud for offentliggørel-

sen, at: ”Jeg er ved at skrive en artikel om dig og din rolle som ekspert inden for 

ekstremisme og radikalisering og har i den forbindelse nogle spørgsmål til din 

egen fortid på den yderste højrefløj.”  

På denne baggrund finder Pressenævnet, at klager måtte have været klar over ar-

tiklens kritiske vinkel i forhold til ham. Han afslog imidlertid at udtale sig bortset 

fra, at han oplyste: ”Jeg har ikke haft en rolle som ekspert i flere år nu.” På denne 

baggrund udtaler nævnet ikke kritik af redox.dk for ikke at kontrollere oplysnin-

gerne yderligere inden offentliggørelse. 

 

Mellemrubrikken ”Vor race” 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemru-

brikker i form og indhold skal have dækning i den pågældende artikel, jf. punkt 

A.6. 



 

 
  6 

 

 

Vedrørende mellemrubrikken ”Vor race” finder nævnet, at overskriften ikke 

fremstår som et citat fra [Klager], selvom ordene er i citationstegn. Den øvrige del 

af afsnittet i artiklen redegør således for, at citatet stammer fra Dansk Hedensk 

Fronts hjemmeside ”Vi værner om VOR race, andre racers velstand eller under-

gang interesserer os ikke.” Nævnet udtaler derfor ikke kritik af mellemrubrikken.  

 

Genmæle 

Det følger af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmæle i me-

dierne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at påføre nogen 

økonomisk eller anden skade af betydning, og som er blevet bragt i et medie, skal 

tages til følge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.  

Pressenævnet finder, at oplysningerne om, at [Klager] samtidig med sin rolle som 

ekspert i medierne, skulle have været ”aktiv i nynazistiske og højreradikale or-

ganisationer”, er en oplysning, der ikke er dokumenteret som utvivlsom rigtigt. 

Da oplysningen samtidig er egnet til at påføre ham skade af betydning, er han be-

rettiget til at få bragt et genmæle vedrørende udsagnet om, at han skulle være ak-

tiv i nynazistiske kredse.  

Pressenævnet pålægger herefter den ansvarshavende redaktør af redox.dk at of-

fentliggøre følgende:  

 

”[Klager] ikke nynazist 

D. 14. marts 2016 publicerede Redox.dk artiklen ”Den Ekstreme Ekstremismefor-

sker”. Heri påstås det blandt andet, at jeg skulle have været ’aktiv i nynazistiske 

kredse’ og samtidigt fungeret som forsker.  

De i artiklen fremsatte påstande er usande, og min deltagelse i arrangementer på 

højrefløjen skyldes min stilling som ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet og 

forsker i nye højrebevægelser i Europa. 

[Klager] 

Pressenævnet har pålagt redox.dk at offentliggøre ovennævnte meddelelse. Hele 

kendelsen fra Pressenævnet kan læses på nævnets hjemmeside: pressenaev-

net.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platfor-

me, hvor den påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som 

en selvstændig artikel, der prioriteres, f.eks. med placering på en forside i 

mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig ar-

tikel i overensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en pe-

riode svarende til den periode, hvor den påklagede artikel har været tilgænge-

lig. 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har givet [Klager] 

ret til genmæle” til nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede 

artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de 

punkter, hvor nævnet har pålagt et genmæle. 



 

 
  7 

 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af medi-

et.”  

 

Genmælet blev bragt den 25. oktober 2016 på redox.dk, og efterfølgende indsatte redox.dk et 

link til genmælet fra den påklagede artikel.  

 

 

Efterfølgende korrespondance  

[Klagers repræsentant] anmodede den 31. december 2016 på vegne af klager redox.dk om 

følgende: 

 

”Til Researchkollektivet Redox 

Jeg skriver på vegne af [Klager] vedr. artiklen ”Den ekstreme ekstremismefor-

sker” (herefter ”artiklen”). 

Det bemærkes at redox.dk er en offentligt tilgængelig informationsdatabase som 

defineret i lov om massemediers informationsdatabaser (herefter ”loven”). 

Efter lovens § 8, stk. 3, må en offentligt tilgængelig informationsdatabase ikke in-

deholde oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysnin-

ger om disses politiske forhold, når der er forløbet 3 år efter, at den begivenhed, 

der har givet anledning til optagelserne i databasen fandt sted. 

Redox.dk pålægges hermed at slette alle oplysninger (herunder billeder) fra artik-

len, som vedrører min klients private forhold, herunder politiske forhold, og som 

vedrører begivenheder, der fandt sted før 31. december 2014, herunder oplysnin-

ger om min klients påståede engagement i Hedensk Front, demonstrationen i 

2006, grundlovsmødet i 2007, den påståede aktivitet på et privat forum på nor-

disk.nu, henvisninger til Integral Tradition Publishing og Arktos (for så vidt disse 

selskaber beskrives som ledet af fascister eller på anden vis i en privat eller poli-

tisk kontekst), omtalen af min klients fratræden fra sin stilling ved SFI, og alle 

andre forhold, som måtte være private eller politiske. 

Efter lovens § 9, stk. 1, nr. 1, skal der efter anmodning slettes oplysninger fra en 

offentlig tilgængelig informationsdatabase, såfremt disse er urigtige eller vildle-

dende. 

Artiklen indeholder oplysninger om min klients deltagelse i Mosbjerg Folkefest. 

Denne deltagelse beskrives som ”tilstedeværelse på den yderste højrefløj”. Artik-

len henviser også til deltagelse fra ”kendte ansigter fra Den Danske Forening, 

Dansk Front, White Pride og ORG”. Disse ytringer er vildledende, fordi de giver 

det urigtige indtryk, at min klient er en del af ”den yderste højrefløj” og at han har 

forbindelse med personer fra de nævnte organisationer. 

Redox.dk pålægges hermed at slette disse oplysninger fra artiklen. 

Der skrives også, at min klients påståede engagement på ”den yderste højrefløj” 

har skabt ”intern uro på Aarhus Universitet”. Denne oplysning er urigtig, og re-

dox.dk pålægges hermed at slette oplysningen fra artiklen. 

Endelig pålægges redox.dk at fjerne alle oplysninger om min klient, som omtaler 

overstående. 



 

 
  8 

 

 

Loven fastlægger en frist på fire uger for at efterkomme ovenstående anmodnin-

ger.” 

 

Redox.dk svarede den 3. januar 2017 følgende: 

 

”Til [Klagers repræsentant] 

Vi bekræfter hermed modtagelsen af din skrivelse. 

I henhold til lov om massemediers informationsdatabaser § 8 stk. 4, kan vi ikke 

imødekomme din anmodning om at slette informationerne om din klient, [Kla-

ger], da oplysningerne falder ind under hensynet til informationsfriheden. 

Lov om massemediers informationsdatabaser § 8 stk. 4 lyder således: 

Bestemmelsen i stk. 3 finder dog ikke anvendelse, hvis der består en sådan inte-

resse i, at de pågældende informationer er offentligt tilgængelige, at hensynet til 

den enkeltes interesse i, at informationerne slettes, findes at burde vige for hen-

synet til informationsfriheden. 

Vi henviser desuden til Pressenævnets afgørelse med sagsnummer: 16-70-00984. 

I denne afgørelse skriver nævnet følgende: Selvom den offentlige interesse var 

begrænset på tidspunktet for artiklens offentliggørelse et år efter klagers seneste 

offentlige udtalelse finder Pressenævnet, at hans rolle som forsker fortsat har en 

sådan almen interesse, at der var grundlag for at bringe en artikel om dette emne. 

Researchkollektivet Redox kan heller ikke imødekomme din anmodning om at 

slette oplysninger efter lovens § 9, stk. 1, nr. 1. Her vil vi igen henvise til, at Pres-

senævnet har taget stilling til artiklens indhold i afgørelsen med sagsnummer: 16-

70-00984. 

I afgørelsen fandt Pressenævnet ikke anledning til at kritisere Researchkollektivet 

Redox, men gav [Klager] ret til genmæle, som siden er publiceret på redox.dk. 

Researchkollektivet Redox” 

 

 

[Klager]s erhvervsforhold 

Af Aarhus Universitets hjemmeside fremgik blandt andet følgende ved Pressenævnets opslag 

den 7. marts 2017 om ph.d.-studerende [Klager]:  

 

”Forskningsområder 

[…] Europæiske Nye Højre Ekstremisme Radikale Ideologier Højreekstremisme Is-

lamisme 

[…] Traditionalisme Det Europæiske Nye Højre 

[…] Eurasianisme Politisk religion Europæiske Nye Højre Identitarisme Politisk og 

religiøs ekstremisme 

[…] 

Seneste publikationer 

“Rosicrucianism in the Contemporary Period in Denmark” (udgivelsesår 2016) 

[…] 

Seneste aktiviteter 

Højreradikalisme i Europa 

http://pure.au.dk/portal/da/activities/hoejreradikalisme-i-europa(215e1b32-c8ad-4174-b05e-d32d168619f5).html


 

 
  9 

 

 

[Klager], [Klagers initialer]. (Foredragsholder) 

26. nov. 2013 

Aktivitet: Tale eller præsentation› Foredrag og mundtlige bidrag 

[…] 

Seneste presseklip 

»Nationalismen bør være der, hvor folk er« (udgivelsesår 21/01/2015) 

[…]” 

 

Berlingske.dk bragte den 19. januar 2015 artiklen ”»Nationalismen bør være der, hvor folk 

er«”. Heraf fremgår bl.a. følgende:  

 

”[…] 

Højreradikalisme i mainstreamkulturen 

Den yderste højrefløj trives på internettet, hvor stærkt nationalistiske og af og til ra-

cistiske budskaber ligger frit tilgængeligt, blandt andet i form af højreradikal musik 

på populære og kommercielle streamingtjenester som Spotify, WiMP og YouTube. 

Og denne nye tilgængelighed, som internettet åbner for, kan betyde, at vi kommer til 

at se de ekstreme holdninger som mere almindelige, siger Rikke Peters, forsker i 

højreekstremisme ved Aarhus Universitet:»Når musikken bliver bredt ud, via for ek-

sempel YouTube, er det med til at signalere en normalisering af højreekstreme hold-

ninger på et kulturelt og offentligt plan. Altså ikke at holdningerne i sig selv bliver 

mindre ekstreme, men at de kommer til at blive opfattet som mere mainstream, når 

de er så let tilgængelige på mainstreamtjenester.«Den betragtning er [Klager], for-

sker i højreradikalisme ved Aarhus Universitet, enig i: 

»Før i tiden skulle du finde ud til en eller anden bunker i Greve, og du risikerede 

nærmest at blive slået ned på vejen derhen. I dag er der åbnet op, folk deltager i de-

batter om de højreradikale synspunkter på nettet, og der bliver derfor en åben dialog 

med omverdenen, som vi ikke så tidligere,« siger han. 

Ifølge [Klager] er Danskernes Parti et klart eksempel på, hvordan højreradikale be-

vægelser nærmer sig mainstreamkulturen: 

»Danskernes Parti er et tydeligt dansk eksempel på den forandring, der er sket i de 

højreradikale miljøer over de sidste 20 år. Man har lagt det subkulturelle udtryk fra 

sig og forsøgt at mainstreame sig selv.« 

 

Sociale medier skaber åbenhed 

Der er dog ikke noget, der tyder på, at det er en god idé at censurere yderligtgående 

bevægelser, bands eller enkeltpersoner på nettet, forklarer Tobias Gemmerli fra 

DIIS, der er ekspert i online-radikalisering. 

»Radikalisering kan beskrives som det, at miljøer lukker sig om sig selv. Og det, so-

ciale medier kan, er jo netop at skabe åbenhed. Når de ekstreme grupper begynder 

at gå ud med deres budskaber åbent på nettet, støder de på folk, som måske er i 

randzonen af et tilhørsforhold, som begynder at stille spørgsmålstegn ved nogle ting. 

Det skaber diskussioner og splid i grupperingerne og kan måske skabe noget mode-

ration og fraktionalisering. Problemet opstår så, hvis man lukker for den åbenhed. 

http://pure.au.dk/portal/da/persons/jacob-christiansen-senholt(ffc78332-36f1-4b8c-bc38-034a99337f37).html


 

 
  10 

 

 

Så får fraktionerne, særligt de mere hardcore af dem, anledning til at lukke sig om 

sig selv. Og dér sker radikaliseringen,« siger han.” 

  

 

Google-dommen 

[Klager] har i sin klage til Pressenævnet henvist til EU-domstolens dom af 13. maj 2014 i sag 

C-131/12, Google Spain SL og Google Inc. mod Agencia Española de Protección de Datos 

(AEPD) og Costeja.  

 

I denne dom tog EU-domstolen stilling til, hvorvidt en spansk afgørelse var i overensstem-

melse med ordlyden af et EU's databeskyttelsesdirektiv (Europa-Parlamentet og Rådets di-

rektiv nr. 95/46 af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-

handling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger). Spørgsmålet 

var, om søgemaskinen Google skulle efterkomme en pålæg om at slette nogle oplysninger om 

en spansk mand.  

 

Det spanske databeskyttelsesagentur havde tidligere truffet en afgørelse og pålagt Google at 

vedtage de nødvendige foranstaltninger med henblik på at fjerne personoplysninger fra det 

relevante indeks og forhindre fremtidig adgang hertil. Sagen er herefter indbragt for EU-

domstolen. EU-domstolen var enig i databeskyttelsesagenturets afgørelse og fandt, at en per-

son under visse betingelser kan få fjernet de links, der fremgår af internetsøgemaskinens sø-

geresultatliste, når man søger på vedkommendes navn (ofte omtalt som ”retten til at blive 

glemt”). [Klager] har henvist til præmisserne 66, 76, 77 og 81. 

 

Af dommens præmis 66 fremgår følgende: 

 

”Indledningsvis bemærkes, at det fremgår af artikel 1 i og tiende betragtning til 

direktiv 95/46, at direktivet har til formål at sikre et højt beskyttelsesniveau af fy-

siske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, især retten til 

privatlivets fred, i forbindelse med behandling af personoplysninger (jf. i denne 

retning dom IPI, EU:C:2013:715, præmis 28).” 

 

Af dommens præmis 76 fremgår følgende: 

 

”Ifølge artikel 14, stk. 1, litra a), indrømmer medlemsstaterne den registrerede ret 

til i det mindste i de i artikel 7, litra e) og f), omhandlede tilfælde af vægtige legi-

time grunde, der vedrører den pågældendes særlige situation, til enhver tid at gø-

re indsigelse mod, at personoplysninger om den pågældende gøres til genstand 

for behandling, medmindre andet er bestemt i den nationale lovgivning. Den af-

vejning, der skal foretages inden for rammerne af artikel 14, stk. 1, litra a), gør det 

således muligt at tage specifikt hensyn til alle omstændighederne i den registre-

redes konkrete situation. I tilfælde af berettiget indsigelse må den af den register-

ansvarlige iværksatte behandling ikke længere omfatte de pågældende oplysnin-

ger.” 

 



 

 
  11 

 

 

Af dommens præmis 77 fremgår følgende: 

 

”Anmodninger i medfør af artikel 12, litra b), og artikel 14, stk. 1, litra a), i direktiv 

95/46 kan fremsættes direkte af den registrerede til den registeransvarlige, som 

dernæst omhyggeligt skal undersøge, om anmodningen er berettiget, og i givet 

fald ophøre med at behandle de pågældende oplysninger. Når den registeransvar-

lige ikke tager sådanne anmodninger til følge, kan den registrerede indbringe det-

te for tilsynsmyndigheden eller for en retsinstans, med henblik på at de foretager 

de nødvendige undersøgelser og følgelig pålægger den registeransvarlige at træffe 

specifikke foranstaltninger.” 

 

Af dommens præmis 81 fremgår følgende: 

 

”Selv om rettighederne for den berørte person, der er beskyttet ved disse artikler, 

ganske vist også generelt vejer tungest i forhold til internetbrugernes interesse, 

kan denne afvejning dog i særlige tilfælde afhænge af den pågældende oplysnings 

art, og hvor følsom den er for den berørte persons privatliv, samt offentlighedens 

interesse i at råde over denne oplysning, hvilket bl.a. kan variere, alt efter hvilken 

rolle denne person har i det offentlige liv.” 

 

Herudover fremgår følgende af dommens præmis 97: 

 

”Da den berørte person, henset til den pågældendes grundlæggende rettigheder i 

medfør af chartrets artikel 7 [vedrørende respekt for privatliv og familieliv, Pres-

senævnet] og 8 [vedrørende beskyttelse af personoplysninger, Pressenævnet], 

kan anmode om, at den pågældende oplysning ikke længere stilles til rådighed for 

den brede offentlighed ved sin inklusion på en sådan resultatliste, bemærkes – 

således som det bl.a. fremgår af denne doms præmis 81 – at disse rettigheder i 

princippet går forud for ikke blot søgemaskineudbyderens økonomiske interesse, 

men også for offentlighedens interesse i at finde nævnte oplysning ved en søgning 

på denne persons navn. Dette er imidlertid ikke tilfældet, såfremt det af særlige 

grunde, såsom den rolle, som nævnte person har i det offentlige liv, fremgår, at 

indgrebet i personens grundlæggende rettigheder er begrundet i offentlighedens 

vægtige interesse i at have adgang til den pågældende oplysning via inklusionen 

på resultatlisten.” 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

[Klagers repræsentant] har på vegne af [Klager] anført, at artiklen ”Den ekstreme ekstremis-

meforsker” hovedsagligt beskæftiger sig med begivenheder, der fandt sted mellem ca. 2000 

og 2012. Der anmodes om, at Pressenævnet sletter de dele af artiklen, som omhandler begi-

venheder, der er mindst tre år gamle på basis af såvel dansk ret og EU-retten.  

 



 

 
  12 

 

 

I medfør af § 8, stk. 3, i lov om massemediers informationsdatabaser har personer ret til at få 

rent private forhold, herunder oplysninger om race, religion og politiske forhold slettet, når 

der er forløbet tre år efter, at den begivenhed, der gav anledning til optagelsen i databasen, 

fandt sted. Undtagelsen hertil er, hvor der består en sådan interesse i, at de pågældende in-

formationer er offentligt tilgængelige, at hensynet til den enkeltes interesse i, at informatio-

nerne slettes, findes at burde vige for hensynet til informationsfriheden, jf. stk. 4. Det anføres 

endvidere, at lov om massemediers informationsdatabaser må fortolkes i overensstemmelse 

med databeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentet og Rådets direktiv af 24. oktober 1995  

om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om 

fri udveksling af sådanne oplysninger, direktiv 95/46/EF).  

 

[Klager] er for det første uenig i, at der er en sådan interesse i de pågældende oplysninger, at 

hans interesse i, at de fjernes, må vige for hensynet til informationsfriheden. Udgangspunktet 

er, at forældede oplysninger skal fjernes, og redox.dk har ikke godtgjort, hvorfor hensynet til 

informationsfriheden godtgør, at oplysningerne kan beholdes ud over de tre år, som er ud-

gangspunktet efter § 8, stk. 3.  

 

Redox.dks henvisning til Pressenævnets afgørelse om god presseskik kan ikke tillægges no-

gen vægt, da en afgørelse om god presseskik beskæftiger sig med helt andre forhold end dem, 

§ 8, stk. 4, i lov om massemediers informationsdatabaser giver anledning til. En artikel om 

forhold, der er tre år gamle, kan således være i overensstemmelse med god presseskik, men 

en person vil ikke desto mindre som udgangspunkt være berettiget til at få oplysningerne 

slettet.  

 

For det andet må lov om massemediers informationsdatabaser fortolkes sådan, at tærsklen 

for, hvornår § 8, stk. 4, finder anvendelse, må være ganske høj, da det kun vil være i yderst 

sjældne tilfælde, at forhold, som er tre år gamle eller derover, vil være af sådan offentlig inte-

resse, at individets ret til privatlivets fred må vige for informationsfriheden. Det bemærkes i 

den forbindelse, at [Klager] ikke er en offentlig kendt person, og det er næsten to år siden, 

han sidst blev interviewet i medierne.  

 

Endvidere har de i artiklen beskrevne begivenheder ingen relation til hans nuværende karrie-

re som analytiker. Såfremt begivenhederne har nogen offentlig interesse overhovedet, kan de 

imidlertid ikke siges, at offentligheden har en tilstrækkelig interesse i, hvad [Klager] gjorde 

eller mente for tre år siden.  

 

For det tredje må der lægges vægt på, at det drejer sig om oplysninger, som er skadelige for 

[Klager], og som i øvrigt er misledende og taget ud af kontekst. Dette må tages i betragtning, 

når det overvejes, om den offentlige interesse kan føre til, at oplysningerne ikke skal slettes. 

 

For det fjerde gøres gældende, at Pressenævnet må lægge vægt på EU-domstolens praksis, 

herunder Google-dommen af 13. maj 2014, hvor der lægges stor vægt på individets ret til pri-

vatlivets fred. Klager har henvist til præmisserne 66, 76, 77 og 81. 

 



 

 
  13 

 

 

Ud fra betragtningerne i denne dom har [Klager] krav på at få de omstridte oplysninger fjer-

net, medmindre særlige hensyn må tillægges større vægt end retten til privatlivets fred. Ret-

ten til privatlivets fred kan ikke tilsidesættes, medmindre yderst vægtige hensyn taler for det. 

Det er ikke godtgjort af Redox, at sådanne vægtige hensyn gør sig gældende i denne sag. For 

det andet skal det dreje sig om legitime interesser hos internetbrugerne. Det gøres i den for-

bindelse gældende, at offentligheden ikke har nogen legitim interesse i, hvad [Klager] foretog 

sig for tre år siden eller derover. Endvidere er oplysningerne i artiklen skadelige for [Klager] 

og oplysningerne er i øvrigt forældede og irrelevante.  

 

Herudover har [Klager] blandt andet henvist til artikel 9 i direktiv 95/46/EF. Af artikel 9 

fremgår følgende:  

 

”Medlemsstaterne fastsætter i forbindelse med behandling af personoplysninger, der 

udelukkende finder sted i journalistisk øjemed […], kun fritagelser eller undtagelser 

fra bestemmelserne i dette kapital og i kapitel IV og VI, for så vidt som de er nød-

vendige for at forene retten til privatlivets fred med reglerne for ytringsfriheden.” 

 

Klager har henvist til præmis 56 i EU-rettens dom af 16. december 2008 i sag C73/07, Tieto-

suojavaltuutettu mod Satakunnan Markkinapörssi Oy og Satamedia Oy, hvor af følgende 

fremgår:  

 

”For at tage hensyn til den betydning ytringsfriheden har i ethvert demokratisk sam-

fund skal de begreber, som er knyttet hertil, herunder begrebet i journalistisk øje-

med, for det første fortolkes vidt. For at opnå en afbalanceret afvejning af de to 

grundlæggende rettigheder kræver hensynet til beskyttelsen af den grundlæggende 

ret til privatliv for det andet, at de undtagelser fra og begrænsninger af beskyttelsen 

af oplysninger, som er fastsat i ovennævnte kapitler i direktivet, skal holdes inden 

for det strengt nødvendige.” 

 

Ifølge klager bestemte retten, at de ”fritagelser og undtagelser”, der henvises til i artikel 9, 

skal ”holdes inden for det strengt nødvendige”. Det fremføres imidlertid, at Costeja i Google-

dommen allerede tilgodeså den legitime offentlige interesse i visse personlige oplysninger, og 

at artikel 9 derfor ikke fandt anvendelse.  

 

I lyset af ovennævnte betragtninger anføres det sammenfattende, at Pressenævnet bør på-

lægge Redox at slette de omstridte oplysninger fra artiklen. Det gælder alle oplysninger og 

billeder, som vedrører [Klager]s private forhold. Der henvises i den forbindelse til henvendel-

sen til Redox af 31. december 2016. Såfremt kravet om sletning imødekommes, bedes Presse-

nævnet tillige at pålægge redox.dk at slette alle henvisninger til og kopier af de pågældende 

oplysninger, herunder Pressenævnets kendelse om artiklen og genmælet af 25. oktober 2016. 

 

 

2.2 Redox.dks synspunkter 

Redox.dk har anført, at der ikke er grundlag for at kræve oplysninger om [Klager] slettet fra 

artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker”. Oplysningerne om [Klager] falder således ind 



 

 
  14 

 

 

under hensynet til informationsfriheden. Det fremgår endvidere af Pressenævnets kendelse 

af 24. oktober 2016 i sag 16-70-00984, at [Klager]s rolle som forsker har en sådan almen 

interesse, at der var grundlag for at bringe en artikel om ham. 

 

Redox.dk anfører videre, at der ikke er grundlag for at slette oplysninger efter § 9, stk. 1, nr. 1, 

i lov om massemediers informationsdatabaser, fordi Pressenævnet i ovennævnte kendelse 

har taget stilling til artiklens indhold. 

 

Redox har i øvrigt henvist til Pressenævnets kendelse af 17. marts 2015 i sag 15-70-00757, 

hvor Pressenævnet fandt, at der ikke var grundlag for at slette en otte år gammel artikel, som 

indeholdt beskyldninger om, at klager var højrenationalist eller ekstremist.  

 

Redox.dk har endelig anført, at man gerne bringer et interview med [Klager], hvor han for-

holder sig til oplysningerne i artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker”. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse  

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Hanne Schmidt, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og Marlene Borst Hansen. 

 

[Klager] har klaget over, at redox.dk har afvist at slette formodninger om hans private for-

hold, herunder politiske tilhørsforhold. Ifølge [Klager] er redox.dk i medfør af § 8, stk. 3, i lov 

om massemediers informationsdatabaser forpligtet til at slette oplysningerne i artiklen ”Den 

ekstreme ekstremismeforsker”, da forholdene foregik for tre år siden eller tidligere, og da 

hensynet til informationsfriheden ikke begrunder, at oplysningerne kan bevares i denne sag. 

 

 

Lov om massemediers informationsdatabase 

Pressenævnet bemærker indledningsvist, at Researchkollektivet Redox den 25. august 2015 

anmeldte hjemmesiden redox.dk til både Pressenævnet og Datatilsynet i medfør af § 6, stk. 1, 

i lov om massemediers informationsdatabaser som en offentlig tilgængelig informationsda-

tabase. Sagen behandles derfor efter reglerne i denne lov. Bestemmelsen i § 8 i lov om mas-

semediers informationsdatabaser har følgende ordlyd: 

 

”§ 8. En offentligt tilgængelig informationsdatabase må ikke indeholde informati-

oner, der ikke lovligt kan offentliggøres i et massemedie.  

Stk. 2. Informationsdatabasen må ikke indeholde informationer, hvis offentliggø-

relse ville være i strid med god presseskik.  

Stk. 3. Informationer om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplys-

ninger om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle 

og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale 

problemer og misbrug af nydelsesmidler og lignende, må ikke opbevares i infor-

mationsdatabasen, når der er forløbet 3 år efter, at den begivenhed, der har givet 

anledning til optagelsen i databasen, fandt sted, eller, hvis et sådant tidspunkt ik-

ke kan fastsættes, 3 år efter, at informationerne er optaget i databasen.  



 

 
  15 

 

 

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder dog ikke anvendelse, hvis der består en sådan 

interesse i, at de pågældende informationer er offentligt tilgængelige, at hensynet 

til den enkeltes interesse i, at informationerne slettes, findes at burde vige for 

hensynet til informationsfriheden.” 

 

 

Betænkningen om pressens informationsregistre 

Af betænkning nr. 1233/1992 om pressens informationsregistre fremgår det blandt andet, at:  

 

”[side 76 vedr. § 8, stk. 3] 

En information om en persons partitilhørsforhold vil således ud fra en generel be-

tragtning være en information om ”rent private forhold”, men angår informationen 

f.eks. folketings- eller kommunalpolitikere, eller i øvrigt personer, som har været op-

stillet til offentlige valg, falder den naturligvis uden for bestemmelsen.  

 

[side 77 vedr. § 8, stk. 3] 

En information i en informationsdatabase vil dog til stadighed være let tilgængelig, 

indtil den slettes, og at det kan være teknisk muligt hurtigt at tilvejebringe en dæk-

kende profil af en enkeltperson ud fra spredte, enkeltstående informationer, som ik-

ke hver for sig er af en sådan karakter, at de ikke må findes i informationsdatabasen 

efter stk. 1, eller af en sådan rent privat karakter, som kan virke skadende eller 

krænkende, at de skal slettes efter 3 års forløb efter stk. 2. Det forudsættes derfor, at 

man ved fortolkningen af § 8 ikke alene betragter hver information for sig, men også 

anlægger en samlet vurdering ud fra de øvrige informationer om den pågældende, 

som findes i informationsdatabasen.  

 

[side 78 vedr. § 8, stk. 4] 

Det er ikke muligt generelt at fastslå, i hvilke tilfælde hensynet til informationsfrihe-

den må anses for så afgørende, at det kan fortrænge enkeltpersoners interesse i at få 

slettet informationer om deres rent private forhold, som opbevares under sådanne 

omstændigheder, at det kan virke skadende eller krænkende for dem. 

Typisk vil der være tale om informationer vedrørende kendte personer, f. eks. politi-

kere, skuespillere, idrætsstjerner osv., hvor det kan forekomme rimeligt at opbevare 

oplysninger om f. eks. politiske og strafbare forhold ud over de tre år, bl.a. fordi der 

fortsat er en nyhedsmæssig interesse knyttet hertil. 

Den nærmere udfyldning af reglen må imidlertid ske i praksis.” 

 

 

Den konkrete sag 

[Klager] forsker i højreradikalisme ved Aarhus Universitet og ses senest at være citeret i ar-

tiklen ”Nationalismen bør være der, hvor folk er” på berlingske.dk i 2015.  

 

Artiklen ”Den ekstreme ekstremismeforsker” indeholder oplysninger om [Klager]s færden og 

på denne baggrund beskyldes han for selv at være del af den yderste højrefløj, og ikke kun 

forsker. Artiklen beskriver begivenheder fra 2005 - juli 2014, altså mere end tre år siden for 



 

 
  16 

 

 

hovedparten af begivenhederne. De i artiklen offentliggjorte oplysninger om [Klager] bygger 

på klagers tilstedeværelse til offentligt tilgængelige aktiviteter på den yderste højrefløj, her-

under en demonstration i Svendborg i 2006, et møde uden for Århus i 2007 og Mosbjerg 

Folkefest i juli 2014.  

 

Information om enkeltpersoners politiske forhold er private oplysninger, der efter lov om 

massemediers informationsdatabaser § 8, stk. 3, som udgangspunkt bør slettes, når der er 

forløbet tre år fra den begivenhed, der gav anledning til optagelsen i databasen. Pressenævnet 

finder imidlertid, at spørgsmålet om, hvorvidt klagers offentlige deltagelse i forskellige begi-

venheder og offentlige ytringer var baseret på klagers studier eller hans egen politiske over-

bevisning, fortsat er af en sådan interesse, at hensynet til [Klager]s interesse i at få informati-

onerne slettet, må vige for hensynet til informationsfriheden, jf. lovens § 8, stk. 4. Presse-

nævnet har herved lagt vægt på, at klager efter det oplyste er tilknyttet den offentlige institu-

tion Aarhus Universitet som ph.d.-studerende og har udtalt sig offentligt om højrefløjen. 

 

Pressenævnet pålægger herefter ikke Redox.dk at efterkomme [Klager]s anmodning om slet-

ning af oplysninger om ham på redox.dk. 


