Ombudsmanden gør status på forvaltningsskikken i EU-institutionerne
På tirsdag skal Den Europæiske Ombudsmand præsentere sin årsrapport for Europa-Parlamentets borgerklageudvalg. Skriver man i Margrete Aukens pressemeddelelse
–og fortsætter
Der er hårdt brug for lovgivning om god forvaltningsskik i EU.
Sidste år blev 698 klagesager optaget til behandling af Ombudsmanden, og mønstret fra tidligere årsrapporter gentager sig med 58 % af klagerne rettet mod Kommissionen. Rådet, Parlamentet og Domstolen tegnede sig tilsammen for bare 8 procent af klagerne.
Det høje tal hænger selvfølgelig sammen med, at Kommissionen også er den instans borgerne oftest henvender sig til for eksempel ved ansøgning om aktindsigt i klagesager eller overtrædelsesprocedurer mod medlemsstaterne.
Men de mange sager vidner om, at der er brug for større krav og bedre kontrol med forvaltningen i EU. Der skal mere fokus på åbenhed og indføres en servicekultur, hvor hensynet til borgeren er i centrum.
Margrete har over de sidste måneder arbejdet på en udtalelse om, hvad en lov for god forvaltningsskik i EU-institutionerne skal indeholde.
Ombudsmandens besøg i udvalget falder ganske passende sammen med, at det skal stemme om udtalelsen.
Her kan du se Ombudsmandens præsentation live
For yderlig læsning
Seneste nyt fra SF
Se den Grønne gruppe i parlamentet her
Udvalget for borgerklager (PETI)