Nord om Rusland

I klimaforskernes fodspor
Der bliver mindre og mindre af den arktiske havis. Det åbner for nye sejlruter, og det betyder, at handelsskibe, der sejler mellem Europa og Asien, kan skyde genvej via de arktiske farvande. På den måde kan man spare både tid og brændstof.

– Den 22. august 1918. sendte A.P. Møller – Mærsk for første gang et skib afsted for at sejle nord om Rusland gennem nordpassagen.

Skibet var det 299 meter lange Maersk Venta. SE/ DOWNLOAD PDF – Øget trafik I Arktis er ikke problemfrit.

Det er ikke gratis for fragtskibene at få hjælp fra isbryderne. Den omkostning skal holdes op imod prisen for at sejle en af de almindelige ruter mellem Europa og Asien. De går enten gennem Suezkanalen, som også er dyr at sejle gennem, eller syd om Afrika.

med et klik her, kan du se me’r om det der
– * IKKE-sponsoreret information
 
Der er overraskende meget skibstrafik nord for polarcirklen – Det kan du tjekke op på med et klik her

Last Updated on: februar 20th, 2024 at 7:32 am, by df-nyt.dk/blog/