Det nye politiske ‘ansigt’ Digital Populisme

081120110818

En undersøgelse foretaget af den engelske tænketank “demos” undersøger motiverne hos de mennesker, der på Facebook støtter populistiske partier og bevægelser.

Undersøgt er 14 partier og organisationer i 11 lande i Europa.
Resultaterne: Om online-aktiviteter kan påvise spredning af ekstreme nationalistiske ideer af mænd, især unge mennesker på tværs af kontinentet.

De er ekstremt utilfredse med deres regeringer og EU, og deres frygt for fremtiden fokuserer på tabet af sin egen kulturelle identitet, og især indflydelsen fra Islam er en væsentlig faktor.

Deres stigende popularitet er gået hånd i hånd med fremkomsten af sociale medier, og de er dygtige til at udnytte den ny teknologi til at forstærke deres budskab, rekruttere og organisere.

Det er online sociale medie, som mange af disse personer vælger – især unge – når de forholder sig til politik i det 21. århundrede.

Dette er den første kvantitative undersøgelse af disse digitale populister, baseret på over 10.000 besvarelserne fra 12 lande.

Den indeholder data om, hvem de er, hvad de tænker og hvad der motiverer dem til at skifte fra den virtuelle, og til den virkelige verdens aktivisme.

Den giver også ny indsigt i, hvordan populisme – og politik og politiske engagement, mere generelt – er under forandring som følge af de sociale medier.

Det nye ‘ansigt’ Digital Populisme opfordrer mainstream politikere til at reagere, og forholde sig til bekymringer om indvandring og kulturel identitet, uden at bukke under for fremmedfjendske løsninger.

Folk skal tilskyndes til at blive aktivt involveret i det politiske og civile liv, uanset deres politiske overbevisning – det er vigtigt at engagere sig og debatere med disse partier og deres støtter, ikke lukke dem ude eller ignorere dem.

Læs hele rapporten HER
 
Eller HER /Digital Populisme

Reference
Hjemmesiden, //demos.co.uk /demos.co.uk