Vælgeranalyser og “Lucifers hoax”
“Lucifers hoax”
En “Push-polls” meningsmåling er en analyse, som har skikkelse af opinionsundersøgelser, men reelt er misinformation om en kandidat eller et emne, der er ‘plantet i hovederne’ på dem, som blive ‘adspurgt’.
Designet
Push-polls er designet til at påvirke, snarere end aflæse, den offentlige mening.
Bandwagon effekten
Bandwagon effekten er et eksempel på, et ikke funktionelt købemotiv som udspringer fra et socialt handlingsmønster / adfærdssmønster.
Lemminge
Begrebet repræsenterer den såkaldte lemminge-effekt, altså forbrugernes generelle tendens til at efterligne hinanden og købe eller gøre det samme.
Lemminge-effekten
Mange gør som alle de andre -uden at tænke nærmere over hvorfor.
Nu har vi hørt meget om dovne arbejdsløse m.v.
-Lidt mere morsomt kunne det måske være, at se nogle analyser af hvem som gider passe deres arbejde i Europapparlamentet.
Dagpengesatsen
Tros alt, så udbetaler man da vist en eller anden form løn, – der ligger noget over Dagpengesatsen.
Aktive i Europaparlamentet
Ser man på hvem som er mest aktive i Europaparlamentet, så er der noget der kunne tyde på, at der står Socialdemokrater på de tre første pladser -tæt derefter kommer yderlig en socialdemokrat, en fra partiet Venstre og på en ganske pæn sjetteplads, en SFer.
Reference
hjemmesiden //votewatch.eu/en/votematch-mep-rankings
For yderlig læsning