Brug af propaganda i medierne
Hos Trykkefrihedsselskabet har man været så venlige, at vise et
glimrende standard-eksempel, på brug af propaganda i medierne.
Første afsnit omhandler omskrivning historien.
Det er en måde som propagandister bruger for at tilpasse kendsgerninger,
så de passer til deres verdenssyn.
De vil bogstaveligt talt, omskrive historien, hvis det tjener deres interesser.
Ofte vil man tale med en sådan autoritet, at den almindelige læser, vil blive
fristet til at sætte spørgsmålstegn ved, hvad de vidste som faktum.
Som autoritet anvender man kendis-effekten, lader en
kendt person lægge navn til propagandabudskabet.
Sidste afsnit handler om brug af syndebukke.
Den enkle idé er, at hvis du kan finde en gruppe at tillægge skylden for sociale eller økonomiske problemer, så kan du derefter gå videre til retfærdiggøre overgreb / umenneskeliggørelse eller ligene, – samt undergrave eget ansvar for det der eventuelt, der måtte tilstøde efterfølgende.
Man runder så glimrende af med populisme da budbringeren identificerer sig selv eller budskabet, som værende en af “folket” – og en af dem, der er i mod dem som er fjender af folket.
Populisme går ofte hånd i hånd med syndebukke.
Hele herligheden er tillagt et strejf af patriotisme og lemming-effekt.
Facebook-opdateringen kan ses som et screen dump her
For yderlig læsning.
Fjorten Propaganda-teknikker som bruges til at hjernevaske amerikanerne
Dårlig omtale er bedre end ingen omtale
Dåse-folk på fodtur i Sennels’ Pegida-fænomen
Smædebrevs-skribenters blodrus
Q-Populisme
Seneste kommentarer