Forbruger Europa: Fælles regelsæt skal styrke forholdene for flypassagerer

En ny rapport fra Forbruger Europa netværket sætter fokus på, hvordan man kan styrke forholdene for flypassagerer, når der opstår problemer på rejsen. Skriver Forbruger Europa i sin pressemeddelse

-Og fortsætter
Rapporten viser, at der er brug for, at flyselskaber og myndigheder håndterer flypassagerernes rettigheder ens.

Bliver dit fly aflyst, kan du blandt andet have krav på at få omlagt din rejse eller at få dine penge for flybilletten retur.

I 2010 modtog Forbruger Europa netværket flere end 12.000 forbrugerhenvendelser,
der drejede sig om flypassagerers rettigheder.

Det er en stigning i forhold til 2009, hvor netværket modtog under 8000 henvendelser.

Generelt oplever Forbruger Europa, at forbrugerne ikke altid har lige let ved at gennemskue deres rettigheder som flypassagerer.

Ofte modtager vi kun én klage per aflyst eller forsinket fly, selvom alle passagerer på flyet er ramt.

Det kan tyde på, at kendskabet til flyrettighederne ikke er så udbredt blandt forbrugerne, siger jurist i Forbruger Europa, Louise la Cour Lundblad.

I rapporten, ECC-Net Air Passenger Rights Report 2011. sætter Forbruger Europa netværket blandt andet fokus på flypassagerers rettigheder, og på hvordan forbrugernes klager bliver behandlet af både myndigheder og flyselskaber.

Sidste år strandede tusindvis af passagerer i lufthavne verden over på grund af askeskyen.

Rapporten konkluderer, at situationen omkring askeskyen viste, at der generelt var stor forskel på, hvordan myndighederne i EU-landene håndterede flypassagerernes rettigheder.

Reference
pressemeddelse fra forbrugereuropa.dk