Populismens langfredag
Populisme vil sige, at politikerne taler til folks følelser med ofte simple svar på kompliceret problemer.
Men selv om højrepopulistiske partier får meget omtale i mediebilledet,
så taber de ofte stort på det organisatoriske plan.
Det er næsten en genetisk konsekvens af populismeens natur,
at baglandet flagre for vinden.
Herover screen dump fra: Dansk Folkeparti-kandidat i usmagelig selv-promovering
Partipoggrammet bliver hurtigt til vattede hensigtserklæringer, der udvandes til en tynd vælling som baglandet ikke kan følge op på, med logiske argumenter.
Herover et screen dump fra: Dansk Folkeparti-Netværks- og debat gruppe på Facebook
Derfor bliver populismeens politiske strategi, til folkeforførelse af en illusion, uden egentlige holdninger til de falske problemer, man markedsføre sig med.
Det er temmelig afslørende, at Dansk Folkepartis årsmøder har karakter af en firmafest, der lægger op til en “dagen derpå med ondt i håret”.
Herover et screen dump fra: Store forventninger til årsmøde
Selv den organisatoriske del kan nemt ende op i at være et fatamorgana, som kun tyndt hænger sammen på tilfældige spejlinger i mediebilledet, uden hold i virkeligheden, -som i St. St. Blichers novelle Hosekræmmeren, fra 1829, hvor fortælleren på heden forestiller sig at være en beduin, der kan trylle menneskeboliger og livets fortrædeligheder bort.
For yderlig læsning.
Store forventninger til årsmøde
De bliver aldrig stuerene i min verden
Dansk Folkeparti Netværks- og debat gruppe på Facebook
Q-Populisme
Det nye politiske ansigt Digital Populisme
Et hvert cirkus har sine klovne
Dansk Folkeparti-kandidat i usmagelig selv-promovering
Dansk Folkeparti Netværks- og debat gruppe på Facebook
Trist Dansk Folkeparti-kampagne på torvet i Køge
En medieklovn i folketinget
Brug af propaganda i medierne
Seneste kommentarer