Fordummende mediepropaganda med næse

Fordummende mediepropaganda med næse
Propaganda er et værktøj, som hyppigt er brugt til at skabe opmærksomhed om sit produkt.

Det ses også i klummegenren hvor mange aviser og blade vælger at få en kendt person til at skrive deres klumme, fx en stand-up komiker.

Ministerkritik med en næse
Rekordholderen er Uffe Ellemann-Jensen, der blev tildelt ikke mindre end 80 næser, heraf de fleste som følge af fodnotepolitikken, hvor han som udenrigsminister var pålagt at repræsentere synspunkter i NATO, han ikke selv delte.

En næse
Udtrykket bruges ofte om kritik af minister, udtrykt af et flertal i Folketinget eller af et udvalg.

Hvem kan?
Rigsrevisionen, Statsrevisorerne og Folketingets Ombudsmand kan udtrykke kritik, men den får sjældent parlamentariske eller andre politiske konsekvenser.

Flertal
Derimod kan et Folketingsflertal tvinge en minister til at gå af,
ved udtrykke et mistillidsvotum.

Referencer
Hjemmesiden, Altinget.dk, Fra nødløgn til nødvendig fortielse
Hjemmesiden //altinget.dk /justits/artikel/fra-noedloegn-til-noedvendig-fortielse

For yderlig læsning

Dansk Fodnotepolitik var resultat af Helsinki Konferencen
 
Kritik af statsminister og ministerium efter Bødskov-sag
 
Human rights en liberal mærkesag
 
Politik og den frie presse