Propaganda et stemningsfuldt ord
Tanker kan måske frembringe billeder af diktaturer og krigstids-misinformation.
Propaganda udspringer ofte fra, en eller flere personer i magtpositioner, hvor de
har en betydelig kontrol over – eller adgang til masse-kommunikationsmedier, fx. regeringer, medie-moguler samt deres betalte ghostwriters.
Målet kan være at opnå en bandwagon effekt -at et budskab spredessom en underlødig kiosk-basker, fra det ene værtshus til det næste.
Folkeforførelse en medie-epidemi
Bandwagon effekt
Bandwagon effekten er et klassisk eksempel på, et ikke funktionelt, købe- / accept-motiv.
Begrebet repræsenterer den såkaldte lemminge-effekt, altså forbrugernes og målgruppers tendens til at efterligne hinanden, gøre og købe det samme.
Det er bandwagon effekten, der gør sig gældende, når et nyt produkt opnår voldsom popularitet på ganske kort tid og bliver en trend, – uden at produktet nødvendigvis er særlig godt.
I politisk sammenhæng er det set i forbindelse med oprettelsen af enkeltsagspartier stiftet af idealistiske eller hæmningsløse naive amatører.
For yderlig læsning
Vælgeranalyser og ‘Lucifers hoax’
Folkeforførelse en medie-epidemi
Propagandistens terminator