Det er fint, at DSBFirst undgår konkurs, men den aftale, som er indgået, er desværre stadig forbundet med stor usikkerhed for pendlerne.
Skriver SF i en pressemeddelse – Og fortsætter
Problemerne skyldes, at regeringen ikke prioriterer den kollektive trafik, mener SF’s trafikordfører, Pia Olsen Dyhr.
Situationen på Kystbanen viser i den grad, hvordan regeringen har udsultet den kollektive trafik.
De sidste ti år er det gået den helt gale vej.
Derfor vil SF sammen med S løfte den kollektive trafik med 2 mia. kr. årligt, så der igen bliver penge til at prioritere busser og tog.
Situationen på Kystbanen har været meget frustrerende for de mange pendlere.
Og regeringen har et stort ansvar, siger SF’s trafikordfører Pia Olsen Dyhr.
DSB præsenterede på et pressemøde i dag den aftale, som skal sikre driften på Kystbanen.
Heraf fremgår det, at DSBFirst dropper togdriften i Sverige fra 10/12 i år, derefter skal der findes en ny operatør til den del af driften.
Først og fremmest er det godt, at der foreløbig er sikret uændret togdrift på Kystbanen frem til 10/12 i år.
For mig er det allervigtigste, at pendlerne ikke lades i stikken.
Men efter 10/12 er det helt usikkert, hvad der kommer til at ske, siger Pia Olsen Dyhr og fortsætter:
-Nu må DSB få orden på togdriften i Danmark. Det kræver ikke mindst, at transportministeren giver DSB ro til at få styr på sagerne.
Det betyder blandt andet, at ministeren må stille regeringens planer om udbud på hovedstrækningen mellem København og Aalborg i bero.
Og det betyder, at regeringen skal lade være med at dræne DSB for de penge, som den har gjort siden 2001.
Men det allerbedste for DSB ville være, at vi får et nyt flertal,
der igen er villig til at prioritere den kollektive trafik.
For yderlig læsning
Seneste kommentarer